جناب شیخ صدوق(رحمة الله)كیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



عظمت شیخ صدوق

...وقتی رفتم مجبور شدم برای تعمیر قبر شیخ صدوق سنگ قبر را بردارم.وقتی چشمم به درون قبر افتاد،دیدم بدن شیخ صدوق بعد از هزار و یكصد سال تقریباً صحیح و سالم است.حتی مرحوم شیخ ظاهراً روز جمعه بعد از غسل جمعه از دنیا می روند.


*همانگونه كه فقه اهل سنت بر شش مجموعه حدیث مبتنی است كه آنها را صحاح سته گویند)صحیح بخاری-صحیح مسلم-سنن ابوداوود-سنن ترمذی - سنن ابن ماجه و سنن نسائی) و این شش كتاب از دیدگاه اهل تسنن بسیار باارزش است.فقه شیعه اثنی عشری هم مبتنی بر چهار كتاب می باشد كه در اصطلاح علمای بزرگوار شیعه به كتب اربعه معروف است كه نویسندگان و تصنیف كنندگان آنها عبارتند از محمد بن یعقوب كلینی معروف به ثقة الاسلام كلینی مصنف كتاب شریف كافی و دو كتاب دیگر یكی به نام تهذیب الاحكام و الاستبصار مربوط است به شیخ طوسی و چهارمین كتاب هم كتاب ارزشمند من لا یحضره الفقیه كه شیخ بزرگوار و رئیس المحدثین ابی جعفر معروف به شیخ صدوق تألیف نموده است.بنابراین شیخ صدوق یكی از اركان فقه شیعه به شمار میرود.ایشان با مسافرتهای دور و دراز در بلاد اسلامی و ارتباط با بزرگان و امرا و رجال فراوان و حضور در محافل سیاسی و علمی و در پرتو منطق قوی و وسعت معلومات خود موفق شد مذهب اثنی عشری و فقه و اصول و كلام شیعه را مدون نماید.
ایشان را صدوق میگویند چون گفتار و نظرات او موردقبول و تصدیق سایرفقها بودلذا او را)صدوق) لقب دادند یعنی هر چه گفته راست گفته است.
*
شیخ صدوق با دعای امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه متولد شد و داستان از این قرار است كه پدر شیخ صدوق علی بن بابویه كه او هم از فقهای بزرگ شیعه است عریضه ای توسط حسین بن روح تقدیم امام غایب حضرت مهدی(عج)كرد و استدعا میكند كه من دارای فرزند ذكور نیستم و شما از خداوند برای من طلب فرزند پسر بنمایید.در جواب عریضه او حضرت پیام میدهندكه بزودی خداوند دو پسر فقیه روزی اوخواهد نمود وچنین شد.این دو پسر یكی به نام ابوعبدالله حسین ودیگری ابوجعفر محمد معروف به شیخ صدوق بودند.ولادت شیخ صدوق در سال ۳۱۱ قمری و وفات او در سال ۳۸۱قمری بوده است كه در هنگام وفات سن مبارک این عالم ارزشمند در حدود هفتاد سال بوده است.
*شیخ صدوق مسافرتهای زیادی داشت از قم به ری كه آن روز پایتخت سلاطین شیعی مذهب آل بویه و مركز علما و رجال بوده سفر می كند و از آنجا به خراسان.بعد به بغداد سفر كرده و در آنجا مجلس تدریس و روایت و حدیث دایر نموده و از بغداد به كوفه و سپس به زیارت خانه خدا مشرف شده و بعد از بازگشت به ایران سفری به همدان و بعد به خراسان و ماوراءالنهر چون سمرقند و ایلاق و خرغانه داشته و در همه سفرها مورد استقبال رجال علم و علمای شیعه قرار میگیرد و در ایلاق یكی از رجال شیعه به نام ابوعبدالله محمدبن حسن علوی به او پیشنهاد كرد به سیاق كتاب من لا یحضره الطبیب یعنی كسی كه پزشک در دسترس ندارد(پزشک پیش خود)تألیف محمدابن زكریای رازی(م۳۱۱ق(كتابی درفقه تألیف كند و او كتاب من لایحضره الفقیه یعنی كسی كه فقیه در دسترس (فقیه پیش خود) ندارد،تألیف نمود.
شیخ صدوق درحدود ۳۰۰عنوان كتاب دارد.

مرحوم نجاشی در رجال نام۱۹۳عنوان را ذكر كرده،مرحوم محمدبن سلیمان تنكابنی در قصص العلما ۱۸۹تألیف شیخ صدوق را نام برده،سعید نفیسی درمقدمه مصادقة الاخوان از ۲۱۴ كتاب منسوب به صدوق اسم می برد و این تألیفات عمدتاً در ابواب فقه واصول و تفسیر وسیره پیغمبر (ص)و ائمه(ع) و احتجاج و اخبار فضائل اهل بیت و اخبار غیبت و علائم ظهور امام غائب(عج) و پاسخ به سؤالات علمای بلاد اسلامی و مذاكراتی كه در دربار ركن الدوله دیلمی(درزی)در شرح عقائد امامیه و دفاع ازمذهب اثنی عشری بیان شده است و بعضی از آنها كه به چاپ رسیده عبارتنداز:التوحیدالمقنع،علل الشرایع وثواب الاعمال،عقاب الاعمال،اكمال الدین،مبانی الاخبار، جامع الاخبار،مصادقة الاخوان،خصال،من لایحفره الفقیه،عیون اخبارالرضا،رسالة الاعتقادات، الهدایة فی الاصول كه قسمتی ازكتاب اكمال الدین دریكصد سال قبل در هایدلبرگ آلمان به وسیله «مولر» منتشر شد و رساله اعتقادات به انگلیسی ترجمه شده است.
شیخ صدوق شاگردان بزرگی تربیت كرد كه معروفترین ایشان مرحوم شیخ مفید و ابن شاذان می باشند.
بد نیست جهت عظمت شیخ صدوق داستانی نقل شود.

مرحوم آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی كه از مراجع بزرگ شیعه در دو دهه قبل بودند،فرمودند پدرم آیت الله مرعشی درحدود ۶۰سال قبل از نجف به قصد زیارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع)سفر می كنند،در شهرری خبر میدهند سیل قبر شیخ صدوق را خراب كرده.

ایشان میروند كه قبر را تعمیر نمایند،فرمودند وقتی رفتم مجبور شدم برای تعمیر قبر شیخ صدوق سنگ قبر را بردارم. وقتی چشمم به درون قبر افتاد،دیدم بدن شیخ صدوق بعد از هزار و یكصد سال تقریباً صحیح و سالم است.حتی مرحوم شیخ ظاهراً روز جمعه بعد از غسل جمعه از دنیا میروند.مرحوم آقای مرعشی فرمودند خدا میداند كه قطرات آب غسل در محاسن ایشان مشاهده می شد.این مطلب نشانگر عظمت این عالم بزرگوار است كه معلوم می شود دعای امام زمان مستجاب گردیده و او مورد نظر امام غایب می باشد.یادش گرامی و مضجع شریفش پرنور باد.
   
سید محمدعلی غروی




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 15 ارديبهشت 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com