اسلام و مدیریت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



هیچگاه قادر بخدمت نخواهند بود،زیرا اینان مدیریت را برای خدمت بدیگران نخواسته اند تا افرادی خدمتگزار باشند،بلکه مدیریت را در جهت امیال شخصی خویش خواستار بوده اند و لذا اینگونه مدیریت و این نمونه مدیران شدیداً مورد انتقاد اسلام قرار گرفته اند که اشاره ای کوتاه به چند فراز از سخنان پیشوایان اسلامی ما را به پیامدهای خسارت بار آن آشنا می سازد:

امام صادق (ع) می فرمایند :«آنکس که بدنبال ریاست برود هلاک شده است.»

 

توجه داشتن به کلمه ی«ریاست»عمق سخن امام صادق(ع) را بما می فهماند و دست اندازی به منصب مدیریت بعنوان «ریاست» و نه برای خدمت،انحطاط و هلاکت را هر چه بیشتر مجسم می سازد.

مردی خدمت امام رضا(ع) در باره شخصی که مدیریت را وسیله ی خودخواهی های خویش می دانست سخن بمیان آورد و عرض کرد:او در مسند مدیریت «ریاست» را دوست میدارد و نه خدمت را.

امام رضا(ع) زیان چنین مدیری را در قالب یک مثال ساده فرمود:«چنین ریاستی برای دیانت و اعتقاد مسلمان زیانمندتر از این است که دو گرگ گرسنه در میان گله ی گوسفندی بیفتند که چوپان نداشته باشند.

در واقع امام(ع)در این بیان مدیـر را حافظی برای گله ی منافع مردم بحساب میآورد و هرگاه مدیر جای چوپانی امانتدار،گرگی بر منافع و امانتهای مردم باشد،بزرگترین فاجعه در ارتباط با حوزه ی مدیریت او بوجود خواهد آمد و زمینه ی انحراف زیانبار فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی را نسبت به تاریخ یک جامعه فراهم خواهد کرد.

دیدگاه اسلام در مورد مدیریت :

 

1- مدیریت امانت است.

 

2- مدیریت تکلیف است نه حق.

 

3- مدیریت خدمت است نه حکومت.

قرآن در مورد امانت و امانت داری می فرماید:

در اینکه مدیریت از دیدگاه اسلامی امانت است و مدیر امانت دارخدا و مردم است،مولای متقیان علی(ع)در نامه ای که به نماینده و فرماندار خود در آذربایجان بنام«اشعث بن قیس»می نویسد چنین می فرماید :

«مدیریت و حکمروانی برای تو طعمه نیست ولی آن مسئولیت در گردن تو امانت است و کسیکه از تو بالاتر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی و وظیفه نداری که در کار مردم به میل و خواسته ی شخصی خود عمل کنی و یا بدون ملاک معتبر و فرمان قانونی،بکار بزرگی دست بزنی و اموالی که دردست توست از آن خداوند می باشد و تو خزانه داری هستی تا آن را به من بسپاری.»

چون از دیدگاه اسلام مدیریتها و پستها امانت است باید بدست کسانی سپرده شوند که امانت دار باشند و لذا واگذاری مناصب حساس مدیریت،معیارها و شرایطی باید که از مهم ترین آن شرایط امانت داری است.

قرآن کریم در موارد متعدد و مناسبت های گوناگون،امانت مدیریت و امانت داری مدیر را گوشزد نموده است.

روزیکه از طرف عزیز مصر به یوسف پیامبر پیشنهاد قبول مسئولیت و پذیرفتن پست مدیریت داده شد،یوسف مدیریت خزانه داری کشور مصر را پذیرفت و در پذیرش این مسئولیت برامانتداری و آگاهی خود تکیه کردو گفت:

«مــرا بـر خـزائن و دارائی های مملکت مدیـر کن زیرا من از دو

پس با توجه به آنچه که گفته شد معلوم می شود که دیدگاه اسلام بر اینست که مدیریت امانت است.

از این سخنان گرانقدر این نکته استنباط می شود که مدیریت خدمت است نه حکومت.

قرآن به پیامبر اسلام توصیه می کند که مدیریت فرهنگی،اعتقادی و سیاسی باید در فضای فرحزای هدایت ببار نشیند و هرگاه این فضای معطر،به خفقان و اجبار آلوده گردد هرگز رشد و موفقیت نصیب نخواهد شد.                      




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 13 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com