ویژگی عدد چهل درباره امام حسین(ع)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مراد از ناز پنجاه و یک رکعت،همان هفده رکعت نماز واجب روزانه به اضافه ی نمازهای نافله است که جبران کننده ی نقص و ضعف نمازهای واجب است؛به ویژه اقامه ی نماز شب در سحر که بسیار مفید است.

نماز پنجاه و یک رکعت به شکل مذکور از مختصات شیعیان و ارمغان معراج رسولخدا(ص) است.شاید سرّ ستودن نماز به وصف معراج مؤمن این باشد که دستورش از معراج آمده است و نیز انسان رابه معراج می برد.

موارد دیگری نیز که در روایت یاد شده،همگی از مختصات شیعیان است؛زیرا فقط شیعه است که سجده ی بر خاک دارد و نیز غیرشیعه است که یا بسم الله الرحمن الرحیم را نمی گویند یا آهسته تلفظ می کنند.همچنین شیعه است که انگشتر به دست راست کردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می داند.

مراد از زیارت اربعین،زیارت چهل مؤمن نیست؛زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمه ی «الاربعین»،نشان میدهد که مقصود امام عسکری(ع) اربعین معروف و معهود نزد مردم است؛خلاف کلمه ی «اربعین» در بسیاری از روایات که بدون «الف و لام» آمده است؛مانند این روایت امام صادق(ع):

«من حفظ من أحادیثنا أربعین حدیثاً بعثه الله یوم القیامه عالماً فقیهاً.»

به دیگر سخن،براساس فرموده ی رسولخدا(ص):عصاره ی رسالت نبوی(ص) قرآن و عترت است؛«إنى تارک فیکم الثقلین…کتاب الله و… عترتى أهل بیتى».

عصاره ی کتاب الهی که دین خداست،ستونی دارد که نماز است و عصاره ی عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری(ع)در کنار هم ذکر شده است؛امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می کنند.
در باره ی نماز،ذات اقدس الهی،معارف فراوانی را ذکر کرده است.

مثلا ًفرموده:انسان،فطرتاً موحّد است،ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ،جزع دارد و در حوادث شیرین از خیر جلوگیری می کند،مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع،جزوع و منوع بودن به درآیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند

﴿إنّ الإنسان خلق هلوعاً ٭إذا مسّه الشرّ جزوعاً٭و إذا مسّه الخیر منوعاً٭إلّا المصلّین﴾

تعلیم و تزکیه هدف اساسی سالار شهیدان

زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع،هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیه ی مردم بوده است و در این راه،هم از طریق بیان و بنان اقدام کردو هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت(ع) است.

خلاصه آن که رسالت رسول اکرم(ص) تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه ی نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه،جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد.

همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان(ع) تعبیه شد؛چنان که منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوّت،حبّ دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهمّ توحّش منکران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غَطْرَسه ی دنیا و دلباختگی به آن بود،که در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است:«و تَغطْرَس و تَرَدّی فى هواه.»

ویژگی عدد چهل در باره ی امام حسین (ع)

برای تحقیق این موارد،علم مخصوص لازم است که اصطلاح و متخصصان ویژه ی خود را دارد که اهل ولایت و علمای بزرگ دینی اند.آنان این گونه از احادیث را با جان پذیرفتند و فهمیدند که آسمان و زمین خونْ گریه می کنند.

از امام زمان(ع) نیز نقل شده است که به امام حسین(علیه السلام) عرض می کنند:اگر اشک چشم تمام شود، برایت خون می گریم؛«و لأبکینّ علیک بدل الدموع دماً.»

 

 

زیارت مأثور در اربعین

 

 

در روایات شیعه برای روز اربعین حسینی دستورهایی وجود دارد؛مانند خواندن زیارت مخصوص آن روز در پیش از ظهر که پس از آن دو رکعت نماز نیز خوانده میشود و دعا در آن وقت مستجاب است.
در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین(ع) همان هدف رسالت نبی اکرم(ص) دانسته شده است.براساس قرآن و نهج البلاغه،هدف رسالت انبیای الهی،دو چیز است:یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل نمودن آن ها با تهذیب نفس٫کسانی که علم ندارند،دستور خدا را نمی دانند و توان تربیت خود یا دیگران را ندارند.برخی نیز عالمند،ولی در اثر نداشتن عقل به دانش خود عمل نمی کنند.

از این رو،انبیا(ع) برای تعلیم و نیز تزکیه ی مردم مبعوث شده اند که به مردم خوبی ها را بشناسانند و راه خوب را به آنان بنمایانند تا مردم خوب بفهمند و به خوبی ها عمل کنند.چنین جامعه ای مهد پرورش اولیای الهی است.

 

در قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم(ع) نقل شده که به خداوند عرض کرد:

پیامبری مبعوث فرما که مردم را عالِم و مهذّب کند؛﴿ربّنا و ابعث فیهم رسولا ًمنهم یتلوا علیهم ایاتک و یعلّمهم الکتاب و الحکمه و یزکّیهم﴾.

خداوند دعای آن حضرت را اجابت کرد و در سوره ی«جمعه»فرمود:﴿هو الذی بعث فی الأُمّیین رسولا ًمنهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه و إن کانوا من قبل لفی ضلال مبین﴾.





:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 12 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com