اتومبیلی از آینـده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



بااین ماشین‌ها همه با مفهوم پیل سوختی آشنا شدند و البته خیلی زودمعلوم شد سلول‌های سوختی گران هستند و باتری‌های ارزان لیتیوم-یون جایگزین آنها شدند.اماحالا نیسان با طراحی مفهومی«تـرا و»رونمایی از آن در نمایشگاه خودروی پاریس شانس دوباره‌ای به این سلول های سوختی داده كه مایه امیدواری هواداران محیط زیست نیز شده است.تـرا فقط آب پس میدهد و محیط زیست را اصلا آلوده نمی‌كند.از این رفتار دوستانه‌تر با محیط زیست در بین ماشین‌ها سراغ دارید؟

در روزگاری كه عواقب استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی دارد گریبانگیر كل سیاره زمین می‌شود، شنیدن چنین خبرهایی میتواند كمی آرامش خاطر ایجاد كند.استفاده از یک پیل سوختی هیدروژنی به ترا این امكان را میدهد‌كه میزان تولیدگازهای سمی‌اش را به صفر برساند؛ یعنی صفر مطلق! یعنی می‌توانید از لوله اگزوز این خودرو با خیال راحت نفس بكشید.

ماشینی با سه موتور

نیسان ترا اما از موتور خودروی قبلی كمپانی نیسان به نام لیف كه یک خودروی الكتریكی بسیار موفق است نیز استفاده می‌كند و بدنه‌اش شبیه شاسی بلند جاک از آب درآمده است.البته این ماشین به جای استفاده ازباتری‌های لیتیوم ـ یون مرسوم درخودروی لیف ازمخزن هیدروژنی سود می‌برد كه در پیل سوختی سوزانده میشود.

این كار باعث می‌شود این ماشین مشكلات استفاده از باتری قابل شارژ مجدد را نداشته باشد اما خب هزینه‌هایش كمی بیشتر میشود.ماشین‌های الكتریكی كه با باتری كار می‌كنند محدود به مسافت‌های كوتاه هستند و بایدزمان‌های طولانی برای شارژ باتری در انتظار بمانند.اما پیل سوختی این معضلات را ندارد و همین موضوع آن را تبدیل به یک جایگزین مناسب برای باتری در خودروهای الكتریكی می‌كند.

پیل سوختی مورد استفاده در ترا توان تولیدی 2/5كیلو وات به ازای هر لیتر سوخت هیدروژن را دارد.این پیل سوختی،الكتریسته لازم برای موتورهای این ماشین را تأمین می‌كند چون موتور نیسان لیف تنها موتور این شاسی بلند نیست.ترا از یک موتور107اسب بخاری لیف برای چرخ‌های جلو و دو موتور برای چرخ‌های عقب استفاده می‌كند.این موتور‌ها از روی خودروی مفهومی PIVO 3 برداشته شده‌اند و هركدام به یک چرخ نیـرو می‌دهند.این استفاده ازموتور برای هر چرخ،ماشین را از اضافه وزن سیستم انتقال نیرو به چرخ‌های عقب نجات میدهد و باعث میشود ماشین به اندازه قابل توجهی سبک شود.

نیسان ادعا می‌كند این مجموعه موتور‌ها قدرت كافی به این ماشین می‌بخشند تا ترا بتواند در جاده‌های درون شهر وخارج ازشهر،عملكرد مناسبی داشته باشد.موتورهای مخصوص چرخ‌های عقب میتواننددرمواقع لزوم باتولید نیروی بیشتر،به چرخش ماشین درپیچ‌هاكمک كنند.همچنین وجود سه موتور به ماشین این امكان را میدهد تا در صورت خرابی هركدام ازموتورها ترا بتواند به مسیرش تا محل مناسبی ادامه دهد و از این نظر ترا كمی شبیه هواپیماست

اتاق شش ضلعی

از آنجا كه این ماشین اكسل عقب،برای انتقال قدرت نیازی به تشكیلات سیستم انتقال نیرو و گیربكس و...ندارد،كف اتاق آن بسیار صاف از آب درآمده است.یعنی فضای داخل ماشین به حد كافی بزرگ و جادار است و این،دست طراح را برای طراحی جذاب داخل آن باز گذاشته است. داخل ترا كمی بزرگتر از خودروی جاک نیسان است و به صورت شش ضلعی طراحی شده است.

 

نكته:

در روزگاری كه عواقب استفاده بیش از اندازه از سوختهای فسیلی دارد گریبان گیر كل سیاره زمین میشود،ساخت خودرویی که از لوله اگزوزش فقط بخارآب بیرون میآید و میزان تولیدگازهای سمی‌اش صفراست خبر خوبی محسوب میشود.

همین موضوع باعث شده تا صندلی‌های جلو و عقب طوری قرار بگیرند كه برای مسافران عقب امكان دیدن شیشه جلو به خوبی فراهمشود.در مجموع،داخل آن آنقدر فانتزی است كه باز هم حس كابین خلبان یک هواپیمای پیشرفته را برایتان تداعی می‌كند.

 

صندلی‌های آن خوب به نظر میرسد،اما نه برای سفرهای طولانی و به نظر نمی‌رسد برای این كار راحت باشد.هر چند نیسان هم میگوید كه این ماشین یک شاسی بلند شهری است كه البته از عهده رانندگی خارج از جاده هم به خوبی برمی‌آید.زیر داشبورد و جلو پای راننده جای زیادی وجود دارد و هیچ چیزی به جز پدال گاز و ترمز در آن به چشم نمی‌خورد.

آی اسپیدو متر

تجهیزات جلو داشبود اما كمی پیچیده است واصلاً شبیه ماشینهای معمولی به نظر نمی‌رسد. در حقیقت ترا به وسیله یک صفحه نمایش لمسی شبیه آی‌پد كنترل می‌شود.در جلو داشبورد تجهیزات معمول نمایش سرعت و بقیه مشخصات ماشین روی صفحه نمایش لمسی به چشم میخورد كه هنگام سوار شدن به ماشین متصل میشود و سرعت و بقیه مشخصات برقی ماشین را به صورت دیجیتال نمایش میدهد.این تجهیزات مجدد به راننده ترا حس بودن در كابین خلبان یک هواپیما را میدهد.

همچنین از این صفحه نمایش لمسی میتوان به عنوان سرگرمی،ارتباط اینترنتی و همین طور ناوبری استفاده كرد.به محض این كه از ماشین پیاده شوید،می‌توانید صفحه نمایش را از محلش خارج كرده و مثل یک تبلت شخصی از آن استفاده كنید.به این صورت،صاحب ترا با یک تیر دو نشان زده و صاحب تبلت و ماشین شده است و دیگر نگران دزدی هم نیست! چون بدون آن تبلت،ماشین اصلا كار نمی‌كند.

دستگاه بخور سیار

پیل سوختی هیدروژنی شبیه یک باتری است و با دادن الكترونش به قطب مثبت یا آند جریان الكتریسیته تولید می‌كند و خودش تبدیل به یون منفی میشود.سپس در قطب منفی یا كاتد با اكسیژن تركیب شده و ماده آشنایی را تولید می‌كند؛آب.این سلول‌های برقی هیدروژنی تقریبا هیچ اكسید مضری مثل مونواكسید كربن، اكسیدهای گوگرد و دی اكسید كربن تولید نمی‌كنند و به جایش بخار آب به هوا می‌فرستند.با این همه نیسان قصد تولید انبوه این ماشین را ندارد و فقط آن را به عنوان سندی بر تكنولوژی پیشرفته خود ساخته است.البته عامل هزینه هم در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است.نیسان ادعا می‌كند در هزینه‌های ساخت پیل سوختی تا 80 درصد از طریق جایگزین فلزات گران با نمونه‌های ارزان صرفه‌جویی كرده و البته بازده سلول‌ها را هم در سطح خوبی حفظ كرده است.اما مساله تهیه سوخت هیدروژن هنوز پابرجاست كه البته گران نیز هست.

مساله هیدروژن

تهیه هیدروژنی كه این ماشین به عنوان سوخت به آن احتیاج دارد یكی دیگر از مسائل اصلی تولید چنین ماشین‌هایی است و هزینه‌های آن یكی از مسائل عمده بر سر راه تولید این ماشین‌ها بوده است.مثلاً ماشین هوندا درماه 600 دلار هزینه تهیه سوخت برای رفت‌ و آمدهای شهری دارد كه بسیار گران‌تر از سوخت‌های رایج برای همین استفاده است.

در حال حاضر هیدروژن مورد استفاده برای سوخت از تجزیه گازهای آلی به دست میآید اما تهیه آن كمی گران است و محققان به دنبال راه‌های ارزان‌تری برای تولید آن هستند.شاید تجزیه آب و تهیه هیدروژن به كمک برق راه حل مناسبی باشد،هیدروژنی كه در سلول‌های سوختی این ماشین دوباره تبدیل به آب می‌شوند.

البته بخار آب هم اثرات گلخانه‌ای دارد و هنوز هیچ تحقیقی نشان نداده اگر همه ماشین‌های ما با سلول سوختی هیدروژنی كار كنند چه تاثیری روی آب و هوا در بلندمدت میگذارد.اما حداقل معلوم است تنفس آن مثل گازهای حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی برای بدن ضرر ندارد.

جام جم آنلاین





:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : سه شنبه 23 آبان 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com