عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




باید یكی پیدا شود صدای ناله‌های شیمیایی‌شدگان را به‌گوش فلک برساند.ایران در طول 8 سال دفاع ‏مقدس350 بار مورد حملات شیمیایی از سوی عراق قرار گرفت كه این امر 55 هزار جانباز شیمیایی ‏بر جای گذاشت

 

 

این فقط یک خبر ساده نیست،هرچند كه سكوت مدافعان حقوق بشر در زمانی كه سربازان ایرانی در ‏جبهه‌ها با گازهای شیمیایی عراق زمین گیر می‌شدند نشان می دهد كه اینها برای آنان یك اتفاق ساده ‏است.

 

 

دكتر گوستاواندرسون كه یكی از اعضای گروه حقیقت یاب سازمان ملل در زمینه بمیاران شیمیایی ‏عراق علیه ایران بود در مقاله آغازین كتاب،«جنگ شیمیایی عراق علیه ایران به روایت اسناد سازمان ‏ملل متحد» نوشته است:«پس از استراحت شبانه كوتاهی در هتل آزادی عازم بیمارستان لبافی‌نژاد شدیم ‏تا تعدادی از مصدومان جنگ شیمیایی را معاینه و با آنان مصاحبه كنیم،در آن جا بود كه ما توانستیم ‏آثار وحشتناک سلاح‌های شیمیایی را ببینیم.

 

 

افرادی با علائم مشخص شبیه عوارض گاز خردل مانند تاول‌های بزرگ پوستی برخی مصدومان به ‏طرز رقت آوری دچار سوختگی پوست شده بودند و بسیاری از آنان صدماتی درچشم‌ها و سیستم ‏تنفسی خود داشتند.

 

 

همچنین چندین كودک را دیدیم كه جراحات شدیدی داشتند و این نشان میداد كه قربانیان جنگ نه فقط سربازان بلكه غیر نظامیان هم هستند بازدید ازآن مركز برای همه بسیار متأثر كننده بود و مرا بسیار ‏غمگین و مایوس كرد«.

 

 

دكتر گوستاواندرسون عضو گروه حقیقت یاب سازمان ملل در بخش دیگری از مقدمه این كتاب كه در ‏آن نمونه‌های بسیار زیادی از مكاتبات و اسناد مختلف در خصوص استفاده غیرقانونی رژیم صدام از ‏سلاح‌های شیمیایی و غیر متعارف علیه رزمندگان و نیز غیرنظامیان به ویژه زنان و كوكان بی‌دفاع ایران ‏به چشم می‌خورد اعتراف میكند:در سال 1988 یک بار دیگر از من خواسته شد تا درتیم كارشناسان ‏سازمان ملل برای بررسی ادعای كاربرد سلاح‌های شیمیایی شركت نمایم،اما این بار من این درخواست ‏را رد كردم چرا كه احساس نمودم ازتیم سازمان ملل در یك بازی سیاسی استفاده شده است.

 

 

این كارشناس-دیپلمات سازمان ملل در كتاب،«جنگ شیمیایی عراق علیه ایران به روایت اسناد سازمان ‏ملل متحد كه نمونه‌های متعددی ازگزارش‌های بازرسان و تیم‌های حقیقت‌یاب سازمان ملل مبنی بر‏به كارگیری سلاح‌های كشنده توسط رژیم صدام وبرخی ازآثار سلاح‌های شیمیایی كه منحصرا در ‏اختیار كشورهای غربی و اروپایی بوده است،به چاپ رسیده است فاش میکند: روی هم رفته پنج تیم ‏كارشناسی سازمان ملل برای بررسی ادعای كاربرد سلاح‌های شیمیایی  در ایران اعزام شد اما عراق هیچ ‏گاه برای كاربرد سلاح‌های شیمیایی محكوم نشد، علی رغم اینكه این اقدام نقض پروتكل 1925 ژنو ‏بود این سكوت و رضایت جامعه جهانی به صدام حسین فرصت داد كه برنامه توسعه شیمیایی خود را ‏ادامه دهد‎.سربازان عراقی،قربانیان سلاح‌های شیمیایی ارتش عراق

 

 

اما این فقط سربازان ایرانی نبودند كه قربانی حملات شیمیایی ارتش صدام شدند و مردم عراق نیزاز ‏هدیه كشورشان بی بهره نماندند؛به كار گیری سلاح‌های شیمیایی یكی دیگر از جنایتهای رژیم صدام ‏علیه ملت عراق بود.

 

 

انتشار اسنادی مبنی بر دستور صدام به بمباران شیمیایی نیروهای ارتش عراق فاش كرد كه در ژوئن ‏سال 1985،رژیم بعث عراق با هدف از بین بردن ترس ذاتی نیروهای خود،اقدام به استفاده از گاز ‏خردل بر علیه این نیروهایش كرد و آن‌طور كه در اسناد مشخص است،سعی نمود این بمباران شیمیایی ‏را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند.

 

 

این اسناد،حاوی 4 سند مربوط به دستورهای مقامات بلندپایه عراقی در این‌خصوص و همچنین یک ‏سند به صورت پیوست است كه در آن اهداف،مراحل و نتایج این اقدام تشریح شده است و از ‏مجموعه 4 سند اول،نامه مقامات بلندپایه عراق به صدام آورده شده كه پاراف موافقت صدام زیر این ‏نامه مشهود است.

 

 

فهرست سلاح‌های غیرمجاز در اساسنامه دادگاه جنایات جنگی بسیار محدود بوده و متاسفانه ‏سلاح‌های اتمی و شیمیایی در آن قرار نگرفته است.

 

 

متأسفانه نوع سلاح‌هایی كه استفاده از آن‌ها در اساسنامه این دادگاه منع شده،بسیار قدیمی و بدون ‏كاربرد امروزی است،به عنوان مثال كشورهای دارای سلاح اتمی راضی به قرارگرفتن نام این سلاح‌ها ‏در فهرست سلاح‌های غیرمجاز نمی‌شوند،چرا كه آن را انحصار خود میداند و از سوی دیگر كشـورهای جهان سوم،راضی به قـرار گرفتن سـلاح‌های شیمیـایی در فهرست سلاح‌های غیرمجاز ‏نمی‌شوند.

تسلیحات شیمیایی؛ مضر ماندنی‎ ‎

 

 

از نظر تاریخی مواد شیمیایی یكی از ابزارهای جنگی بوده است اما خواستگاه سلاح شیمیایی به جنگ ‏جهانی اول بر می گردد.نخستین حمله‌ی گسترده‌ی شیمیایی با گاز پولور ‌٢٢ آوریل ‌١٩١٥ در ناحیه‌ای از ‏بلژیک رخ داد.

 

 

در طول جنگ سرد،آمریكا و شوروی انبارهای زیادی از این سلاح‌ها در اختیار داشتند كه برای ‏نابودسازی بشر و محیط زیست كافی بود كه در نهایت در سال ‌١٩٧٢كنوانسیون منع كاربری ‏سلاح‌های شیمیایی در ژنو تصویب شد.

 

 

بر اساس آمار سازمان مبارزه با سلاح‌های شیمیایی بیش از ‌٢٣ هزار تن عامل شیمیایی و ‌٧٥/٢ میلیون ‏مهمات در كشورهای عضو تاكنون نابود شده است.

 

 

روجیلیو پی‌فیتر،مدیر كل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یک ماه پیش در كنفرانسی كه با نظارت این ‏سازمان در خصوص خلع سلاح شیمیایی در ژنو برگزار شد اعلام كرد:بازرسان بین‌المللی در سراسر ‏جهان تاكید كرده‌اند كه حدود 24 هزار تن از مواد شیمیایی یا 33 درصد ذخایر اعلام شده،نابود شده ‏است.

 

 

وی گفت:مقادیر زیادی از ذخیره‌ی سلا‌ح‌های شیمیایی در آمریكا و روسیه به رغم اینكه هر كدام به ‏ترتیب 46 درصد و 22 درصد از ذخیره‌های خود را نابود كرده‌اند، هنوز باقی مانده است.

 

 

وی خاطر نشان كرد:آمریكا و روسیه تا آوریل 2012 فرصت دارد تا ذخیره‌ی باقی مانده‌شان را نابود ‏سازند.

 

 

كابوس سلاح‌های شیمیایی هنوز تهدیدی برای بشریت به حساب می آید،هرچند ایرانیان تجربه سختی ‏از این سلاح ویرانگر در حافظه دارند و یادگارهای،گازهای خردل،عامل اعصاب و...ارتش بعث عراق ‏در دوران جنگ هنوز جان جانبازان ایرانی را می گیرد، مرگ تدریجی این جانبازان را رقم می زند.

حملات شیمیایی كه با هدف قرار دادن نظامیان و غیرنظامیان تعداد قابل توجهی از اهالی شهرهای ‏خرمشهر،اشنویه،سردشت و...را به گاز خردل و گازهای عصبی آلوده كرد؛یادگارهایی كه آثارش در ‏نسل‌های دوم متولد شده از آنها نیز قابل مشاهده است

و اكنون بعد از گذشت 18 سال از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،مرگ تدریجی آنانی كه دستگاه ‏تنفسی یشان سرشار از تحفه‌های اروپایی شده هر از چندی یادمان می آورد هدایای قاره سبز را كه ‏ارتش صدام بر سر انسانها می ریخت.


منبع
: پایداری-پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 685
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 5 مهر 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com