باغ گلشن طبس


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



اين باغ در شهر کويری شمال شرقی استان يزد و در بستر شهری و در انتهای شرقی خيابان گلشن طبس و بوسيله ميرحسن خان،سومين حاكم طبس،از سلسله خوانينی که به وسيله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند،احداث گرديد.

اين باغ با عمارتی در دو طبقه و زيرزمين كوچک،دريک نخلستان(2000 نفرخرما)باابعادی در حدود 266متر در260 متر بنا شده و به شماره 1310 در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است. سردر ورودی باغ با نمايی از اندود گچ سفيد،رو به ميدان و سوی ديگر رو به باغ،با ايوانی دو ستونه و تزئينات آجری نقش‎دار ساخته شده است.

   باغ گلشن

اين باغ دارای دو خيابان اصلی متقاطع بوده و در مركز آن حوضی است با ابعاد 85/25*5/7 متر و سه فواره،كه محوطه باغ را به چهار مربع بزرگ تقسيم میکند‎ كه هر كدام از اين مربع‎ها با گذرگاه‎های كوچكی به چهار كرت تقسيم شده،كه در داخل آنها 2500 اصله مركبات(درختان نارنج و...)و انار (500 اصله) كاشته شده است.

اين باغ بر روی امتداد جريان آب چشمه‎های سردوگرم كه به جانب طبس میآيد شكل گرفته،آب از انتهای مجموعه وارد باغ شده و پس از آبياری كرتها و حركت در جويها و فواره‎ها از زير هشتی ساختمان سردر میگذرد و به شهر میرود.طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ است که برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت،دو نهر در آن هم دیگر را قطع می‌نمایند.درختانی که گفته می‌شود 400 سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می‌گسترانند.

  باغ گلشن

دومین باغی که دیلی تلگراف درمیان زیباترین باغهای جهان معرفی نموده است،باغ «عفیف‌آباد» یا باغ گلشن طبس می‌باشد.این باغ در منطقه‌ای واقع شده است که در میان دو کویر نمک‌زار ایران قرار دارد؛اما کیفیت معجزه‌ آسای آب این منطقه آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند که مادر طبیعت آنها را با چمنزارهای زیبا تزئین نموده است.

احساس واحه‌گونه این منطقه با وجود درختان قدیمی نخل،انار،مرکبات به همراه رایحه گلهای سرخس،رز و ختمی تکمیل می‌شود.

جهانگردانی که ازطبس دیدن کرده‌اند،ازجمله سون هدین سوئدی در سال1906 میلادی و آندره گدارفرانسوی،باغ گلشن راتوصیف و از«درختان خرماومرکبات»،«سایه‌ی خنک نخل‌ها»،«نغمه‌ی زیبای آب روان جوی‌ها»،«چمن‌های میان دو جوی»،«زمزمه‌ی باد در میان درختان» و «فواره‌های متعدد که آب را مانند تحفه‌ای به آسمان می‌فرستند» در آن باغ سخن رانده‌اند.

 

باغ گلشن

برداشت

توصیفی و تاریخی باغ گلشن،تاحدودی انسان امروز را قادر می‌سازد تا گذشته را درک کند.باغ گلشن یکی از دو عنصر اصلی شهر طبس است و متأسفانه ساختمان،سردر و دیوارهای زیبا و تاریخی آن که بازگو کننده‌ی سلیقه‌های گذشتگان بوده،براثر زلزله‌ی سال 1357 از بین رفته‌اند و تنها طبیعت سبزباغ ازایام گذشته سخن میگوید؛طبیعتی شامل دوهزارنفرخرما،دوهزارو500 اصله مرکبات،500اصله انار و دیگر گیاهان از جمله‌ی طبیعت‌های موجود درباغ گلشن هستند.





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 889
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 14 شهريور 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com